Soja – szkodzi czy pomaga?

1435

Soja źródłem wielu wartościowych składników.

Niewiele osób wie, co tak naprawdę zawiera soja, a czego nie. Otóż roślina ta zawiera dużą ilość białka i witamin z grupy B, które są jednym z głównych budulców naszych kości. Jest doskonałym źródłem węglowodanów i najzdrowszych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Zawiera pierwiastki mineralne, takie jak: potas, żelazo, magnez, fosfor i wapń. Sojowe białko jest porównywalne ze zwierzęcym, a 50g ziarna sojowego zastępuje 1,5 szklanki mleka krowiego lub 150 g wołowiny. Pod względem odżywczym mleko sojowe, podobnie jak serek tofu, może zastąpić krowi nabiał, szczególnie dla osób, które nie przyswajają laktozy, ponieważ soja jej nie zawiera.

soja

Soja w naszej diecie- plusy i minusy.

Produkty sojowe wpływają korzystnie na stan tętnic, a także na samo serce. Regularne jedzenie soi obniża poziom tzw. złego cholesterolu nawet o 20%. Warto także wprowadzić produkty sojowe diabetykom, ponieważ obniża stężenie cukru we krwi. Pomaga również w trawieniu, usuwa zaparcia i ułatwia wypróżnienie. U kobiet łagodzi objawy przekwitania ze względu na fitoestrogeny, które działają podobnie do estrogenów. Jest pomocna w walce z kamieniami żółciowymi. Badania w tym kierunku cały czas trwają.

Należy jednak pamiętać, aby produkty sojowe do diety wprowadzać stopniowo i w małych ilościach, żeby uniknąć zaburzeń pracy organizmu. Ziarna soi, podobnie jak innych roślin strączkowych zawierają tioglikozydy, czyli związki chemiczne upośledzające pracę tarczycy. Długotrwałe jedzenie soi w nadmiarze może doprowadzić do powstania wola tarczycy. Należy pamiętać, że dzienna dawka soi nie powinna przekraczać 50 g. W szczególności panowie powinni unikać nadmiaru produktów na bazie tej rośliny, a także kobiety w ciąży, karmiące piersią oraz niemowlęta i małe dzieci. Zbyt duży wzrost estrogenów w organizmie może niekorzystnie wpływać na rozwój płciowy.

Soję możemy wykorzystać w wielu smacznych potrawach.
Soję możemy wykorzystać w wielu smacznych potrawach.

Jak jeść soję?

Soja jest rośliną strączkową, wiec tak należy ja potraktować. Na początek płuczemy i moczymy ją w zimnej wodzie przez ok. 8 godzin. Następnie wylewamy z niej wodę, aby zalać świeżą i nastawić do gotowania. Kiedy woda zacznie wrzeć, gotujemy przez ok. 15 min., po czym zmniejszamy gaz i przykrywamy pokrywką, aby gotować ją przez następne 2-3 godziny aż soja będzie całkowicie miękka. Gotowana soja może być wykorzystana np. do zup, potraw duszonych, gulaszów jarskich, bądź sałatek. Musimy pamiętać o tym, że zarówno ziaren jak i kiełków nie powinno się spożywać na surowo. Należy je wcześniej „sparzyć lub zblanszować”. Bardziej leniwi, bądź ograniczeni czasowo mogą kupić produkty gotowe do spożycia, np. kotlety „mielone”, „schabowe”, parówki, kiełbaski, mleko sojowe czy makaron.

50g ziarna sojowego zastępuje 1,5 szklanki mleka krowiego lub 150g wołowiny.
Dzienna maksymalna dawka soi to 50g

Anna Sokulska

ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here