Petent przez internet

398

W starostwie i czterech gminach powiatu: Obornikach Śląskich, Żmigrodzie, Prusicach i Zawoni już dziś można załatwiać sprawy urzędowe przez internet. W Trzebnicy i Wiszni Małej wnioski składamy na papierze, ale dokumenty są skanowane i petent może obserwować bieg swojej sprawy na stronie internetowej stronie urzędu, dzięki specjalnemu kodowi.

 Podpis czy profil

Żeby załatwić jakąkolwiek sprawę urzędową, trzeba mieć własny niepowtarzalny kod dostępu. Są dwa rodzaje takich kodów: podpis kwalifikowany lub profil zaufany.

Podpis kwalifikowany jest to usługa płatna, w dodatku wymaga posiadania dość drogiego czytnika. Dla petenta, który sprawę urzędową załatwia raz, dwa razy w roku jest to zupełnie nieopłacalne.

Dla przeciętnego Iksińskiego wymyślono więc profil zaufany. Jest to bezpłatna metoda potwierdzania tożsamości obywatela Polski w systemach elektronicznej administracji.

Tajemniczy ePUAP to Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej, czyli internetowa strona, przez którą można składać wnioski oraz otrzymać profil zaufany.

Żeby uzyskać taki profil trzeba najpierw założyć konto na portalu ePUAP, a następnie wypełnić wniosek o utworzenie profilu zaufanego. A jak?

1. wchodzimy na stronę http://epuap.gov.pl/wps/portal/E2_ZalozProfil

2. klikamy w przycisk „załóż profil zaufany”

3. klikamy w przycisk „zarejestruj się”, a następnie, krok po kroku wypełniamy pola: imię, nazwisko, PESEL, e-mail, a także unikatowy login oraz hasło

4. idziemy do urzędu skarbowego, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Trzebnicy lub urzędu wojewódzkiego, z dowodem osobistym by tam potwierdzić swoje dane osobowe z danymi wprowadzonymi do systemu.

Jeśli mamy już profil zaufany możemy działać.

Więcej po zalogowaniu lub w wydaniu papierowym.

[hidepost=0]

 Dwie skrzynki

W starostwie powiatowym oraz w urzędach gmin Oborniki Śl. i Prusice jest możliwość dwojakiego składania wniosków: na ogólnopolskiej platformie ePUAP – oraz na  platformie elektronicznych usług publicznych urzędu w Obornikach Śl. lub w Prusicach.

– W tej chwili platforma w urzędzie działa sprawniej. Gwarantuje większą niezawodność, bo system ePUAP nieraz się zacina. Jednak w miarę udoskonalania systemu, to on będzie dominował – mówi Marek Śliwiński, informatyk z UM w Obornikach Śl. – w dodatku rozszerzamy naszą działalność i już w połowie roku powinna być także możliwość uzyskania w naszym urzędzie profilu zaufanego bez konieczności wyjeżdżania do Wrocławia czy Trzebnicy. Żeby załatwić sprawę, trzeba kliknąć na stronie urzędu link e-urząd lub e-administracja i odszukać interesujący nas dział, np. działalność gospodarcza, sprawy cywilne i osobowe, ewidencja ludności, mieszkania, nieruchomości, ochrona środowiska itp. Znajdujemy odpowiedni dokument w wersji elektronicznej i dokładną instrukcję postępowania.  W naszym urzędzie najwięcej e-wniosków było na usunięcie drzew – dodaje Marek Śliwiński..

Wszystkie formularze dokumentów są również przygotowane użycia w formie papierowej. Wystarczy je ściągnąć ze strony, wydrukować, wypełnić i można w sposób tradycyjny zanieść do urzędu. Później dostaniemy sygnaturę sprawy i postęp jej załatwiania można podglądać przez Internet.

W Żmigrodzie tylko przez ePUAP

W urzędach w Żmigrodzie i Zawoni nie ma lokalnych platform i petent jest od razu przekierowywany na ogólnopolską ePUAP. Jest to trochę bardziej skomplikowane, bo najpierw trzeba odnaleźć rodzaj sprawy, którą chcemy załatwić i odpowiedni e-formularz, a potem odnaleźć swoją gminę.

Jak nam powiedział Andrzej Krzywda z wydziału promocji gminy, najczęściej z platformy korzystają rolnicy do składania wniosków podatkowych.

Jak działa ePUAP?

Niezbędnym elementem przy tworzeniu własnego profilu będzie utworzenie własnego hasła. O tym, czy jest ono odpowiednio złożone poinformuje nas portal ePUAP.

Po zalogowaniu się będziemy mogli w pełni korzystać z zasobów systemu. Jeżeli jednak chcemy tylko sprawdzić, jakie sprawy administracyjne możemy załatwić tą drogą, nie musimy zakładać własnego konta. Wystarczy wejść na wyżej wskazaną stronę i sprawdzić katalog usług oferowany przez ePUAP.

Wśród spraw, jakie możemy załatwić tą drogą możemy wyróżnić m.in. dopisanie do spisu wyborców, jednorazową zapomogę z tytułu urodzenia dziecka (tzw. becikowe), nadanie numeru porządkowego nieruchomości, odpisy i zaświadczenia z ksiąg stanu cywilnego, pozwolenie na budowę lub rozbiórkę, rejestrację pojazdów, rejestrację urodzeń, sporządzenie aktu zgonu czy wydanie prawa jazdy.

Gdy już odnajdziemy w alfabetycznej liście spraw czynność, której chcemy dokonać, musimy upewnić się czy nasza jednostka samorządu terytorialnego może rozpatrzyć nasz wniosek przez internet. W tym celu, musimy wpisać nazwę miejscowości, gminy lub delegatury, w której chcemy załatwić sprawę.

Jeżeli danej sprawy nie będziemy mogli załatwić, pojawi się informacja: „Nie znaleziono informacji o możliwości załatwienia sprawy we wskazanej miejscowości„. Jeśli tak, zostaniemy skierowani na stronę, na której będziemy mogli wypełnić odpowiedni formularz.

 Elektroniczne skrzynki podawcze starostwa

Starostwo Powiatowe w Trzebnicy – podobnie jak urzędy w Obornikach Śl. i Prusicach – udostępnia dwie skrzynki podawcze, umożliwiające przekazywanie dokumentów elektronicznych do urzędu. Korzysta się z nich w identyczny sposób, ale załatwia inne sprawy, m.in. pozwolenia na budowę, wpisy i wykreślenia z ksiąg wieczystych, rejestracje pojazdów. Można też obserwować drogę nowo zdobytych praw jazdy. Niestety, egzaminy zdajemy tradycyjnie.

W Trzebnicy skanowanie

E-administracja w Urzędzie Miejskim Trzebnicy, podobnie jak w UG w Wiszni Małej, to na razie tylko elektroniczny system obiegu spraw i dokumentów. Petent przynosi wnioski i wszystkie załączniki w postaci papierowej do urzędu. W biurze podawczym są one skanowane i w formie elektronicznych obrazów trafiają do poszczególnych wydziałów, gdzie są „załatwiane”. Nowoczesny trzebniczanin dostaje sygnaturę sprawy i po wpisaniu jej w odpowiednie okienko na stronie internetowej urzędu (BiP), dowiaduje się, na jakim etapie sprawa się znajduje. Szkoda jednak, że spraw nie można załatwić w typowo elektroniczny sposób, czyli bez konieczności wizyty w urzędzie.

[/hidepost]

1 KOMENTARZ

  1. Internet w Gminie Zawonia nie istnieje!
    TP.SZA to po prostu druty w powietrzu lub ziemi.
    Mobilny ledwie łapie na 3G w całej gminie aby pogadać.
    +H to marzenie wszystkich a LTE zapomnij…
    Każdy kto chce mieszkać w Gminie Zawonia będzie pozbawiony internetu.
    No chyba że ma radiowy za ciężką kase.
    A „Petent przez internet” to jak palant brzmi 🙂

ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here