Międzynarodowa współpraca dla lepszego startu uczniów

149
Międzynarodowa współpraca dla lepszego startu uczniów
Oborniki Śląskie – Pamiątkowe zdjęcie uczniów, nauczycieli i gości z 6 krajów Europy.

Wielu uczniów trafia do szkół średnich lub zawodowych dość przypadkowo, a kiedy ukończą już ponadgimnazjalną edukację, często zastanawiają się co z sobą zrobić. Czy podjąć pracę, czy iść na studia? A może założyć własną działalność gospodarczą. Projekt, który jest właśnie przeprowadzany w PZS w Obornikach Śląskich we współpracy międzynarodowej, ma pomoc młodym ludziom poznać siebie, swoje możliwości i umiejętności.

Wyjątkowa szkoła – pozyskuje pieniądze

Jak mówi Anna Matwiszyn, nauczycielka w Powiatowym Zespole Szkół w Obornikach Śląskich – to wyjątkowa szkoła w naszym powiecie. Dzięki realizowanym od lat projektom współpracy międzynarodowej młodzież ma możliwość poznawania innych kultur, uczenia się języków obcych „na żywo” i współpracy przy różnych zadaniach w grupach wielonarodowych. Pozyskiwane z różnych źródeł fundusze pozwoliły na zorganizowanie szeregu spotkań młodzieży z różnych państw europejskich.

W ostatnim roku szkoła zdobyła fundusze w wysokości 240 tys. 250 euro w ramach programu „Erasmus+: Partnerstwa strategiczne szkół”, na realizację projektu „International high 5: career portfolio” wraz z partnerskimi szkołami z Litwy, Rumunii, Włoch, Grecji i Turcji. Projekt składa się z działań prowadzonych w szkołach przez 2 lata według określonego planu: spotkania zarządczego nauczycieli – które odbyło się w poprzednim tygodniu, od 12 do16 stycznia w Obornikach Śl – oraz 6 wyjazdów zagranicznych, w których będzie uczestniczyć  po 5 uczniów i 3 nauczycieli do każdej szkoły partnerskiej – mówi Anna Matwiszyn, która jest koordynatorką projektu. Warto dodać, że obornicka szkoła jako jedyna w kraju bierze udział w tym przedsięwzięciu.

Nauczycielka z ogromnym zaangażowaniem mówi o projekcie i przyznaje, że choć nauczyciele i uczniowie mają znacznie więcej pracy w ciągu całego roku szkolnego, to możliwości jakie daje projekt są ogromne.

Uczniowie poznają siebie

Więcej po zalogowaniu lub w wydaniu papierowym.

[hidepost=0]

Głównym celem projektu jest wypracowanie przez nauczycieli wspólnego formatu Portfolio Kariery dla młodzieży wraz z cyklem praktycznych warsztatów i kreatywnych zadań, które zostaną przeprowadzone w szkole. Młodzież uczestnicząc w różnych działaniach i praktycznych międzynarodowych warsztatach – w swojej szkole, np. spotkania skype, a także na wyjazdach – będzie miała możliwość zdobycia nowych doświadczeń, które następnie będzie opisywała w Portfolio Kariery. Zadania projektowe będą koncentrowały się na pogłębianiu samoświadomości młodych ludzi, czyli odkrywanie talentów, predyspozycji zawodowych, wewnętrznych demotywatorów, refleksji na temat samorozwoju i dostarczaniu odpowiedniej wiedzy teoretycznej i praktycznej w kontekście planowania ścieżki zawodowej – mówi Anna Matwiszyn i dodaje, że projekt jest również doskonałą okazją dla nauczycieli, by zaznajomić się z jednej strony z metodami edukacji pozaformalnej i skonfrontować doświadczenia w środowisku międzynarodowym, a z drugiej – zawrzeć znajomości, które mogą zaprocentować w przyszłości współpracą przy kolejnych projektach.

W ramach projektu chcemy wypracować taki model doradztwa zawodowego dla uczniów z naciskiem na ich aktywność i samodzielność, który będzie możliwy do wprowadzenia w innych szkołach naszego regionu i ułatwi naszym uczniom i ich rodzicom podejmowanie jednych z najpoważniejszych decyzji – na temat wyboru własnej drogi edukacyjnej i zawodowej – mówi koordynatorka.

Pierwsza wizyta w Obornikach Śl.

W poprzednim tygodniu do miasta przyjechali  partnerzy projektu: po 4 przedstawicieli z każdej szkoły, przez większość czasu omawiali szczegóły techniczne.

Najpierw  14 stycznia cała grupa przybyła do Liceum i Gimnazjum Dwujęzycznego przy PZS w Obornikach Śląskich, gdzie oficjalnie powitali ich: dyrektor PZS – Sławomir Szypulski, starosta – Waldemar Wysocki i burmistrz Obornik – Arkadiusz Poprawa.

Goście zostali powitani przez uczniów tradycyjnie – chlebem i solą, oglądali występy bożonarodzeniowe i folklorystyczne, bo nasi uczniowie odtańczyli krakowiaka w tradycyjnych strojach i poloneza, zachęcając do uczestnictwa również gości. Następnie zasiedli w jury konkursu dla klas liceum i gimnazjum na najlepszy układ taneczny, zawierający elementy yogi – „Powitanie słońca” i „Drzewo” w ramach warsztatu „Jak zarządzać własną energią”. Po burzliwej naradzie wybrano zwycięzców – klasę I gimnazjum – 1. miejsce oraz Ib liceum – 2.miejsce. Następnego dnia zagraniczni goście odwiedzali szkoły naszego powiatu by propagować idee projektu, ale także opowiedzieć o swoich krajach i szkołach, nauczyć kilku słów w swych ojczystych językach i przeprowadzić zabawy ruchowe. Takie międzynarodowe lekcje zostały przeprowadzone w Zespole Szkół w Zawoni, Publiczym Gimnazjum im. Polskich Laureatów Nagrody Nobla w Obornikach Śląskich i w Liceum i Gimnazjum przy PZS w Obornikach. Spotkaniom towarzyszyła świetna atmosfera i wszyscy uczniowie zgodnie przyznali, że czas spędzony z zagranicznymi nauczycielami minął zbyt szybko – ocenia koordynatorka.

Na pierwsze spotkanie międzynarodowe w ramach projektu High 5 z udziałem uczniów oborniczanie pojadą już 23 lutego na Litwę do Kaisiadorys, a pod koniec kwietnia do Dalicy koło Istambułu. Wszyscy, którzy chcą zobaczyć efekty pracy uczniów mogą wejść na stronę internetową szkoły http://www.pzs-obornikislaskie.pl,  na której znajduje się odnośnik do projektu. Lekturę polecamy przede wszystkim uczniom gimnazjum, którzy w tym roku staną przed wyborem szkoły.

[/hidepost]

ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here