Jak to jest z odpowiedziami na reklamacje?

171

Kilka tygodni temu pisaliśmy ogólnie o procedurze reklamacji. Jeden z naszych Czytelników poprosił nas, abyśmy w jego imieniu zapytali, czy to prawda, że jeżeli nie otrzymamy odpowiedzi w ciągu 2 tygodni na złożoną reklamację, to jest ona automatycznie uznawana za pozytywnie rozpatrzoną.

Tak, to prawda, ale tylko do żądania naprawy lub wymiany towaru. Nie dotyczy to obniżenia ceny i  zwrotu pieniędzy. Taki jest zapis w ustawie. Jednak ja widziałam wyrok sądu, który nie wziął pod uwagę tego zapisu, ale sprawę reklamacji rozpatrywał merytorycznie – czyli czy towar był wadliwy, czy też nie – odpowiada Barbara Czternastek.

Na podstawie ustawy konsument może żądać: nieodpłatnej naprawy, albo wymiany towaru na nowy. Jeżeli naprawa lub wymiana są niemożliwe, albo wymagają nadmiernych kosztów, bądź narażają konsumenta na duże niedogodności, konsument ma prawo: żądać obniżenia ceny, albo odstąpić od umowy, czyli zażądać zwrotu pieniędzy – wyjaśnia Barbara Czternastek i dodaje: – U sprzedawcy można reklamować towar w ciągu dwóch lat od daty zakupu. Konsument może też składać reklamację z gwarancji, ale pod warunkiem, że taką gwarancję otrzyma. Gwarancji z reguły udziela producent. Udzielenie gwarancji jest bezpłatne, a następuje przez oświadczenie gwaranta złożone w dokumencie gwarancyjnym, bądź w reklamie – wyjaśnia Barbara Czternastek.

Rzecznik dodaje, że sprawy związane z reklamacjami są czasem dość skomplikowane. Pamiętajmy, że w razie wątpliwości zawsze możemy skontaktować się z powiatowym rzecznikiem konsumentów, który zawsze jest na bieżąco z obowiązującymi zapisami prawa i doradzi, co zrobić w konkretnej sytuacji, bo jak podkreśla Barbara Czternastek, do każdej sprawy trzeba podchodzić indywidualnie.

Przypomnijmy, że biuro powiatowego rzecznika konsumentów mieści się w Trzebnicy przy ul.  księdza Wawrzyńca Bochenka 6 (Starostwo Powiatowe). Tel. kontaktowy to (71) 387 95 08.

ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here