Czy warto zmieniać opony na zimę?

95

Kupując opony warto zwrócić uwagę na ich jakość. Zapewne nabywanie regenerowanych nie jest oszczędnością. Należy również pamiętać, że wielosezonowe ogumienie zużyje nam się szybciej niż w przypadku kiedy będziemy używać opon letnich i zimowych.

Opony letnie są zrobione z mieszanki gumowej, która doskonale zdaje egzamin w temperaturach dodatnich powyżej 7 stopni Celsjusza. Jednak gdy średnia temperatura spada poniżej tego pułapu, guma twardnieje i traci przyczepność. Optymalnym czasem wymiany opon na zimowe jest koniec października. Nie należy zwlekać do pojawienia się pierwszych przymrozków, bo w grę wchodzi nasze bezpieczeństwo. W przypadku „zimówek” zachodzi odwrotna sytuacja niż przy oponach letnich: poniżej 7 stopni nabierają swoich właściwości, tracąc je po przekroczeniu granicznych 7 stopni. Opona zimowa powyżej temperatury 7 stopni zaczyna nadmiernie szybko się rozgrzewać, co sprzyja jej szybkiemu zużyciu. Jej miękka mieszanka w warunkach letnich jest również znacznie mniej skuteczna w hamowaniu, zarówno na suchej, jak i na mokrej nawierzchni. Mają również więcej nacięć, co poprawia ich skuteczność na zimowej, ośnieżonej trasie, jednak obniża ich sprawność w warunkach letnich. Tymczasem opony letnie posiadają specjalny układ rowków w bieżniku, które pomagają w odprowadzaniu cieczy. Pamiętać należy, że muszą być one w dobrym stanie. Minimalna wysokość bieżnika to 4 mm, choć oficjalne przepisy mówią o 1,6 mm. Faktycznie jednak to zdecydowanie za mało, aby bezpiecznie jeździć po drogach. Jeżeli bieżnik jest mocno zużyty, opona nie trzyma się dobrze nawierzchni.

Ile sezonów na jednych oponach?

Z opony możemy korzystać nawet 10 lat, ale po 6 ryzyko awarii drastycznie wzrasta. Na ich zużycie wpływa wiele czynników fizycznych i chemicznych, które mają wpływ nie tylko podczas eksploatacji, ale również podczas postoju i w czasie przechowywania ogumienia. Ponadto niemieccy specjaliści twierdzą, iż rzadka jazda powoduje szybsze starzenie się ogumienia. Dlatego częściej eksploatowane pojazdy, rzadziej łapią przysłowiowa gumę. Należy tutaj wspomnieć o kole zapasowym, w którym po krótkiej jeździe często spada ciśnienie powietrza.
Wymianę ogumienia po sześciu sezonach zaleca się nawet jeżeli nie ma widocznych uszkodzeń. Mimo wszystko materiał, z którego są robione starzeje się, a dobra kondycja bieżnika tylko maskuje ryzyko powstania awarii, bo kierowca się jej w ogóle nie spodziewa. Opony w pojazdach używanych okazjonalnie ulegają natomiast odkształceniom pod wpływem ciężaru. Aby tego uniknąć należałoby regularnie je „przetaczać”.

Jak przechowywać opony?

Po wymianie ogumienia po sezonie należałoby je odpowiednio przechować. Warunki, w jakich będzie ono składowane ma duży wpływ na to, czy nie straci swoich właściwości. Przede wszystkim po zdjęciu opon z felgi należy je umyć i dokładnie wyczyścić z drobiazgów jakie pozostały w bieżniku. Niewskazane jest przechowywanie ich na otwartym powietrzu, nawet pod zadaszeniem. Uprzednio umyte i wysuszone opony najlepiej magazynować w suchych, czystych i wentylowanych pomieszczeniach, np. w garażu, gdzie nie będą wystawione na bezpośrednie działanie zjawisk atmosferycznych. Ponadto w pomieszczeniu takim powinno być stosunkowo ciemno, gdyż światło, a w szczególności światło słoneczne, może prowadzić do zbytniego wysuszenia mieszanki w rezultacie następuje pękanie gumy.
Ważna jest również pozycja leżakowania opony zdjętej z felgi. Powinna ona być przechowywana w pozycji pionowej, najlepiej na specjalnym stojaku i regularnie obracana, tak aby zmienić punkt oparcia. Zapobiegnie to odkształceniu gumy.
Opony wraz z felgami zaleca się przechowywać w pozycji poziomej jedna na drugiej, pod nominalnym ciśnieniem producenta lub też w pozycji wiszącej. Składując je na podłodze warto odizolować je, podkładając folię lub deskę. Nie służą im również skoki temperatury, dlatego w miejscu przechowywania opon temperatura powinna oscylować pomiędzy 10 a 20 stopniami Celsjusza.

Czy warto stosować środki konserwujące ogumienie?

Opony, szczególnie zimowe, są narażone na ekstremalne warunki, dlatego aby zachować ich właściwości i przedłużyć żywotność warto zainwestować. Środków do pielęgnacji ogumienia jest mnóstwo, jednak właściwie wszystkie działają podobnie i mają podobny sposób aplikowania. Stosując środek do konserwacji zapobiegamy pękaniu gumy, a tym samym przedłużamy żywotność opony. Zazwyczaj proces aplikacji konserwantu należy powtórzyć po około dwudziestu myciach samochodu. Co ważne, środek ten nie powinien być tak po prostu nałożony, ale wtarty w gumę. Służą do tego specjalne gąbki .
W trosce o bezpieczeństwo nasze i naszych bliskich zwróćmy uwagę na taki szczegół jakim jest ogumienie w naszych samochodach. Czasami nie zdajemy sobie sprawy z tego, że to już czas na wymianę. Warto od czasu do czasu odwiedzić warsztat samochodowy, jeżeli sami nie potrafimy ocenić w jakim stanie jest nasz pojazd. Szerokiej drogi!

ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here