Tydzień Edukacji Globalnej w Powiatowym Zespole Szkół nr 1 w Trzebnicy

121

Ideą Tygodnia, który przypadał w dniach 14 – 21 listopada jest zapoznanie młodych ludzi z wyzwaniami i problemami współczesnego świata, kształtowanie wśród nich postaw sprzyjających ich rozwiązywaniu, respektujących różnorodność kulturową oraz umiejętność porozumiewania się z ludźmi wywodzącymi się z różnych kultur. Obchodom TEG patronuje Europejskie Centrum na Rzecz Współzależności i Solidarności Światowej (Centrum Północ – Południe) przy Radzie Europy.

W ramach VII edycji TEG licealistki z klasy III b o profilu europejskim przygotowały i poprowadziły warsztaty na temat bezpieczeństwa żywnościowego oraz kampanii Make Chocolate Fair!  w sześciu szkołach podstawowych  naszego  powiatu (w SP nr 2 i 3 w Trzebnicy, SP nr 2 w Obornikach Śląskich, szkołach w Radziądzu, Wiszni Małej i Zawoni) oraz w kilku klasach gimnazjum i liceum  macierzystej placówki.

Łącznie w  tygodniowych warsztatach uczestniczyło aktywnie  525 osób z zewnątrz oraz 120 uczniów i uczennic z PZS nr 1. Oprócz tego do akcji przyłączyli się nauczyciele.

Na temat Fair Trade odbyły się zajęcia na lekcjach: języka angielskiego, wiedzy o społeczeństwie, biologii i techniki.

Więcej po zalogowaniu lub w wydaniu papierowym.

[hidepost=0]

We środę 19 XI klasa III b sprzedawała ciasto, ze sprzedaży którego  dochód wpłacono na pomoc Ukrainie (konto PAH).W piątek natomiast Paulina Bucka i Karolina Eilmes przeprowadziły  konkurs puentujący Tydzień Edukacji Globalnej.

Kampanie informacyjne objęły swoim zasięgiem całą szkolną społeczność, włącznie z nauczycielami i nauczycielkami. Lekcje prowadzili: anglistki i angliści – Aleksandra Anklewicz, Maria Kaczmarska, Grzegorz Suseł, biolożka – Adrianna Podhorodecka, nauczyciele wiedzy o społeczeństwie: Marcin Leszczyński, Łukasz Migniewicz, nauczycielka techniki- Alicja Duliba.

Warsztaty rówieśnicze prowadziły maturzystki: Paulina Kaczmarek i Agnieszka Wrzesińska, Klaudia Brodala i Dżesika Tracz, Natalia Binkowska i Patrycja Kilińska, Kasia Piecyk i Kamila Kotara (III d).

Natalia Binkowska: Scenariusze odpowiednie dla dzieci w wieku 6-13 lat znalazłyśmy na stronach Koalicji Sprawiedliwego Handlu, PAH oraz Instytutu Globalnej Odpowiedzialności i stowarzyszenia Jeden Świat.

Patrycja Kilińska: Zmodyfikowałyśmy je nieco w zależności od potrzeb czasowych, lokalowych i wiekowych. Pracowałyśmy z różnymi dziećmi, więc musiałyśmy reagować na bieżąco i wprowadzać zmiany. W szkole w Zawoni prowadziłyśmy warsztaty dla szkoły podstawowej oraz dla gimnazjalistów. To było ciekawe doświadczenie, w którym wspierali nas nauczyciele z tamtej placówki.

Paulina Kaczmarek: Codziennie  wyruszałyśmy do sąsiednich miejscowości lub lokalnych szkół podstawowych, by przeprowadzić warsztaty dla młodszych koleżanek i kolegów. Bardzo ciepło przyjęto nas w Wiszni Małej oraz w szkole nr 2 w Obornikach Śląskich, panowała tam naprawdę fajna atmosfera. Dobrze się pracowało zarówno z dziećmi, jak i dyrekcją oraz nauczycielami.

Kamila Kotara: Warsztaty prowadziłam po raz pierwszy w życiu, podobało mi się, chciałabym je powtórzyć. Uważam, że dzieci z trzebnickich podstawówek są bardzo inteligentne i kreatywne. Nauczyciele z dwójki i trójki wspierali nas i dawali wskazówki. Pochwałom nie było końca. Jestem zadowolona, że mogłam poznać siebie w roli trenerki. Dobrze współpracowało mi się z Kasią Piecyk.

Agnieszka Wrzesińska: Początek naszych działań rozpoczął się w gabinecie dyrektorki Powiatowego Zespołu Szkół nr 1 w Trzebnicy, pani Danuty Szuber, w tygodniu poprzedzającym właściwe działania. Przedstawiłyśmy nasz plan TEG 2014, który przygotowywałyśmy z wychowawczynią, panią Moniką Komisarczyk, i spotkałyśmy się z życzliwym przyjęciem oraz aprobatą. Zielone światło w szkole mamy od samego początku działalności z zakresu edukacji globalnej.

Natalia Binkowska: Zajęłam się koordynowaniem kampanii MakeChocolate Fair!, czyli tworzeniem i rozwieszaniem plakatów, zbieraniem podpisów na petycjach, nadaniem listów pisanych w związku z kampanią przez uczniów i uczennice na języku angielskim. Pomagały mi Magda Lecyk i Ania Słowińska. Magda Lecyk, Ola Jakusek, Agnieszka Szczepańska i Ola Janusiewicz zorganizowały dzień sprzedaży ciast upieczonych przez chętne z klasy osoby. Zadbały też o odpowiednie plakaty wyjaśniające cel akcji, czyli zbiórkę pieniędzy na rzecz pomocy Ukrainie, oraz wpłatę zebranej kwoty na konto PAH.

Kasia Piecyk: Duża odpowiedzialność spoczywała na Sarze Naporze oraz Oli Jakusek i Agacie Chomin. Koleżanki  zajęły się oprawą medialną naszego przedsięwzięcia. Towarzyszyły nam podczas warsztatów, robiąc zdjęcia i kręcąc film.  W klasie IIi AG krótki film podczas lekcji angielskiego o kampanii MakeChocolate Fair! nakręcił Szymon Choiński. Montażem końcowym zajęła się Sara. Filmik jest świetny! Bardzo profesjonalny.

Paulina Bucka: Puentą działań całej klasy był konkurs na temat edukacji globalnej odpowiednio dla gimnazjum i liceum. Przydzieleniem zadań wybranym uczniom, wydrukowaniem różnych informacji i ich rozwieszeniem we wszystkich miejscach szkoły, stworzeniem banku pytań, urządzeniem sali (przygotowanie map, ustawienie sprzętów, znalezienie  muzyki z krajów Południa itp.) zajęłam  się razem z Karoliną Eilmes i Gosią Wiącek.

Klaudia Brodala: Każda osoba z mojej klasy miała wkład w organizację lub przygotowanie Tygodnia Edukacji Globalnej, chociaż w tym roku klasa III b jako maturalna była zwolniona z działań dodatkowych, na rzecz szkoły czy środowiska. Postaraliśmy się jak co roku i myślę, że pozostawimy po sobie dobre wrażenie w szkole.

Dżesika Tracz: Warsztaty z dziećmi ze szkoły w Radziądzu wspominam bardzo miło. Chociaż tematyka była trudna, uczniowie i uczennice świetnie dawali sobie radę i wykonali bardzo ciekawe plakaty. Dzieci zadawały mnóstwo pytań, ponieważ zainteresował je temat bezpieczeństwa żywnościowego, a nauczyciele miło nas przyjęli.

Monika Komisarczyk, koordynatorka TEG: Od nauczycieli z naszej szkoły oraz  ze szkół, w których odbyły się warsztaty, otrzymałam budującą informację zwrotną. Moje dziewczyny spisały się na medal: były rzeczowe, dobrze zorganizowane czasowo, przygotowane metodycznie, nawiązały z dziećmi szybko kontakt, cechowała je pomysłowość i świetna organizacja warsztatu pracy (rekwizyty). Potrafiły stymulować dzieci do aktywności, umiejętnie naprowadzały na właściwy trop myślenia, uśmiechały się promiennie. Jestem z nich bardzo dumna. Atrakcyjność prowadzonych zajęć dzieci oceniły w ankietach jako bardzo wysoką (dziewczęta przeprowadzały ankietę ewaluacyjną dla własnej wiedzy, bo szczera i pozytywna informacja zwrotna potrafi uskrzydlić i pomaga się rozwijać).

Za drugą wartość tegorocznego TEG uważam bardzo udaną współpracę z moimi koleżankami i kolegami z  pracy. Cieszę się, że do współorganizowania dołączyli się nauczyciele różnych przedmiotów. Dzięki temu uczennice i uczniowie rozmawiali o bezpieczeństwie żywnościowym, spoglądając na problem z wielu perspektyw (języka angielskiego, wiedzy o społeczeństwie, biologii i techniki), młodzież doświadczyła więc holistycznego nauczania i dzięki temu lepiej zrozumiała zagadnienie. Wspólna praca dała mi poczucie satysfakcji i wzmocniła nasze relacje w gronie.

Monika Komisarczyk, polonistka i nauczycielka wiedzy o kulturze, koordynatorka Tygodnia Edukacji Globalnej w PZS nr 1 w Trzebnicy

http://new2.zawonia.edu.pl/view.php?id=607§ion=23

[/hidepost]

ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here