Czytamy Sienkiewicza

371

Tak też stało się w Żmigrodzie. Grażyna Kuczyńska, zawiadująca szkolną biblioteką w Powiatowym Zespole Szkół im. Jana Pawła II, zaprosiła do wspólnego czytania fragmentów dzieł autora „Quo vadis” uczniów i nauczycieli żmigrodzkich szkół: Szkoły Podstawowej im. Bolesława Chrobrego, Gimnazjum im. Macieja Rataja oraz gimnazjum i liceum z Powiatowego Zespołu Szkół im. Jana Pawła II. Do akcji przyłączyła się Miejska i Gminna Biblioteka Publiczna im. Aleksandra Kamińskiego, którą reprezentowała jej dyrektorka Beata Janik. Właśnie biblioteka w ubiegły wtorek (30 września) przejęła rolę gospodarza tego czytelniczego „eventu”.

Młodzi i bardzo młodzi interpretatorzy Sienkiewiczowskich dzieł spotkali się w gościnnych progach biblioteki, aby zaprezentować koleżankom i kolegom fragmenty „W pustyni i w puszczy”, „Quo vadis” oraz „Trylogii”. Towarzyszyli im ich nauczyciele.

Na początek zebrani mogli wysłuchać (niestety tylko z głośników) fragmentu „Potopu” w mistrzowskiej interpretacji Daniela Olbrychskiego. Następnie – na czerwonej kanapie zasiadali z tekstami w dłoniach czytający uczniowie, prezentujący najbardziej znane Sienkiewiczowskie „hity”: sceny z cyrku w Rzymie, w tym pojedynek Ursusa z turem, akcję zniszczenia kolubryny przez Andrzeja Kmicica, Stasia Tarkowskiego „polowanie” na lwa oraz swoich (i Nel) prześladowców, rozmowy Kmicica z Oleńką i Wołodyjowskiego z Baśką, walkę pana Zagłoby z małpami i kilka innych.

Na uznanie zasługuje świetne przygotowanie czytających, którzy znakomicie radzili sobie z niełatwym, archaizowanym stylem autora „Potopu” oraz ich zaangażowanie. Jedną z miar sukcesu młodych mistrzów słowa mogło być półtoragodzinne skupienie i idealna cisza, panująca na widowni.

Miejmy nadzieję, że czytanie Sienkiewicza znów stanie się modne wśród dzieci i młodzieży, a spotkanie przy literackiej klasyce, być może z udziałem jeszcze większej publiczności, urośnie do rangi nowej żmigrodzkiej tradycji, integrującej szkolne środowiska.

1 KOMENTARZ

  1. Korekta subtelnych nieścisłości w treści artykułu, którego ideą powinna być przecież rzetelność – uczniowie Gimnazjum im. M. Rataja nie brali udziału w tymże wydarzeniu, obecni natomiast byli uczniowie Liceum Dwujęzycznego Ogólnokształcącego w Żmigrodzie. Niby mała różnica – a jednak! Autorzy tekstu powinni jednak być kompetentni i przekazywać fakty a nie swe domysły, bo w szczególne wprowadzanie w błąd czytelników nie chciałabym wierzyć.

ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here