Czym są opony dętkowe?

858

opony

Rzut oka na historię opon dętkowych

W 1835 roku wynaleziono oponę masywną, a w 10 lat później Robert Wiliam Thompson opracował prototyp opony z powietrzem zamkniętym wewnątrz dętki. Tak pojawiły się opony dętkowe, eliminujące wady opon masywnych – zbyt ciężkich, aby zapewniać pasażerom i kierowcom komfort jazdy samochodem. W 1846 roku opatentowano prototyp opony dętkowej we Francji, a po roku w Stanach Zjednoczonych.

Dopiero w 1891 roku opony dętkowe zaczęły być montowane w samochodach. Pozwalały na szybką jak na tamte czasy jazdę z prędkością maksymalną do 30 km/h. Dzięki temu, że dawały również wysoki komfort jazdy, zaczęły być montowane w samochodach seryjnie. Kres popularności opon dętkowych wyznaczyła firma Goodrich Corporation w 1947 roku, prezentując publicznie pierwszą oponę bezdętkową. W latach 70-tych ubiegłego stulecia opony bezdętkowe były już stosowane powszechnie w samochodach, skutecznie zastępując w nich opony dętkowe, które od tej pory stosowane są po dziś dzień najczęściej przy produkcji opon rowerowych.

Dlaczego nie opony dętkowe?

W nowoczesnych i dobrze zaopatrzonych sklepach oponiarskich, tak tradycyjnych, jak i internetowych, takich jak Oponeo.pl, kierowcy samochodów osobowych mają dzisiaj do wyboru głównie opony bezdętkowe. Co innego w przypadku opon do motocykli, gdzie jednym z kryteriów wyboru będzie jeszcze oznaczenie, czy poszukiwane ogumienie ma być dętkowe czy bezdętkowe.

Opony dętkowe stanowią obecnie dla branży motoryzacyjnej relikt przeszłości. Ogumienie tego rodzaju wyposażone w dętkę i ochraniacz czy podkłady ochronne, pozwalało na poruszanie się pojazdu dzięki cienkiej dętce z zaworem powietrza. Dętka utrzymywała powietrze w oponie, ale niestety była mało wytrzymała oraz wysoce wrażliwa na wszelkiego rodzaju uszkodzenia. Jej zaletą było natomiast to, że nie wymagała zapewnienia całkowitej szczelności pomiędzy oponą a felgą. Była łatwa w montażu i pompowaniu.

Dziś wyższość opon bezdętkowych nad dętkowymi jest bezdyskusyjna. Nie wymagają częstego uzupełniania powietrzem, utrzymują wyższy poziom ciśnienia i nie dopuszczają do zbyt dużego nagrzania gumy. Opony bezdętkowe, w przeciwieństwie do dętkowych, nawet po przebiciu nie tracą natychmiast ciśnienia.

3 KOMENTARZY

  1. Opony bezdętkowe to obecnie najlepsze rozwiązanie, kiedyś były dętkowe… Za parę lat też coś będzie na czasie i będziemy o tym czytać w internecie, a kierowcy będą piać z zachwytu jakie to cudo, a te bezdętkowe to dno. Zawsze tak jest, będzie i tym razem.

  2. Mimo wszystko wymiana koła do prostych czynności nie należy, bynajmniej ja zawsze miałam z tą czynnością problem.Odnośnie artykułu bardzo spodobała mi się historia opon dętkowych…i ta maksymalna prędkość 30km/h. Dziś mój rower potrafi wyciągnąć dużo więcej 😀

  3. Ja czekam na samochody antygrawitacyjne. Wtedy nie trzeba się będzie martwić o opony, ale póki to nie nastąpi to skazani jesteśmy na gumy 🙂
    jak mój chłopak kupuje to każe mi się edukować i potem udaje że pyta o zdanie czy coś, ale i tak sam wybiera zawsze. Nie korzysta z internetu, realnie kupuje.

ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here