„Wąskie gardło” w Golędzinowie zostaje

98

Oznacza to, że w godzinach szczytu pod Obornikami Śląskimi będą ustawiały się kolejki samochodów.

– Ograniczenie to jest ściśle związane ze stanem technicznym obiektu. Niestety, na skutek wandalizmu drogowego, polegającego na notorycznym przejeżdżaniu przez most pojazdów zbyt ciężkich, których kierowcy ignorują wprowadzone oznakowaniem ograniczenie, obserwujemy postępującą degradację stanu technicznego tej przeprawy –  powiedział nam kierownik działu komunikacji zewnętrznej i analiz Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei we Wrocławiu Krzysztof Kiniorski. –  Coroczne przeglądy podstawowe, jakie inspektorzy DSDiK przeprowadzają na wszystkich obiektach mostowych, w przypadku mostu w Golędzinowie dają każdorazowo niższe oceny całkowite. Efektem działania kierowców zbyt ciężkich pojazdów, którzy mimo ograniczeń przejeżdżają przez most w Golędzinowie, są takie uszkodzenia jak pęknięcia pionowe w ceglanych warstwach przyczółków, całkowite odspojenie prawego skrzydełka od strony górnej wody, spękania skrajnych krawędzi płyty.

Zdaniem kierownika, wykonanie tymczasowego wzmocnienia konstrukcji jest niemożliwe, bo  doprowadziłoby do spiętrzeń wody i podtopień przyległego terenu. Aby nie wyłączać mostu w Golędzinowie całkowicie z eksploatacji, zdecydowano się na rozwiązanie  awaryjne, umożliwiające  ruch, choć ograniczony, jednocześnie zabezpieczające przeprawę przed dalszymi uszkodzeniami. – Mamy świadomość, że ruch wahadłowy na moście jest przyczyną utrudnień i zatorów komunikacyjnych, jednak była to jedyna dostępna alternatywa dla całkowitego wyłączenia obiektu z eksploatacji. Zapobiegamy w ten sposób ryzyku katastrofy budowlanej, do której mogłoby dojść z powodu nagminnego łamania wprowadzonych ograniczeń przez kierowców ciężarówek – stwierdził Kiniorski. Dodał, że jeszcze w 2013 r. zostanie rozstrzygnięty przetarg na wykonawcę dokumentacji projektowej przebudowy.

Termin samej przebudowy jest jeszcze nieznany.

Most w Golędzinowie  został wybudowany w 1945 roku, ma 4,8 m długości i 8,4 m szerokości,  w tym jezdni – 5 m. Most został wzniesiony na fundamentach z kamienia naturalnego, jego konstrukcję stanowią obetonowane stalowe dźwigary, zaś przyczółki wykonane są z kamienia i cegły.  Aktualnie most ma dopuszczalną nośność użytkową 15 ton.

ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here