Muzyczny festiwal po raz dwudziesty

67

W tym interesującym muzycznym wydarzeniu wystąpili: chór dziewczęcy Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego im. Jana Pawła II,  Krakowskie Trio Stroikowe oraz organista Robert Grudzień.

Licznie zgromadzona publiczność w skupieniu i z powagą wysłuchała kompozycji Krzesimira Dębskiego – nie zabrakło patetycznych utworów, pełnych wzruszeń. Jedną z takich pieśni z pewnością była „Litania”, którą Krzesimir Dębski skomponował na cześć osób zamordowanych w czasie Rzezi Wołyńskiej. Kompozytor wyjaśnił, że dla niego ten utwór jest bardzo osobisty, ponieważ jego rodzina pochodziła z kresów wschodnich i niektórzy z jej członków stali się ofiarami ludobójstwa na Ukrainie, prowadzonego przez organizacje nacjonalistyczne. Z pewnością na nastrój koncertu wpłynął fakt, że miał on miejsce w pięknych, barokowych wnętrzach bazyliki.

Pewnym zaskoczeniem dla stałych bywalców trzebnickich koncertów jest fakt, że nie są w nich zupełnie wykorzystywane organy  trzebnickiej bazyliki, instrument zabytkowy (zbudowany ponad sto lat temu), o pięknym brzmieniu, od którego przecież rozpoczęły się 20 lat temu festiwalowe spotkania. Na sobotni koncert organizatorzy zainstalowali własny instrument. Robert Grudzień wyjaśnił słuchaczom, że chciał,  by wszyscy muzycy razem z chórem występowali w tym samym miejscu i by słuchacze przez cały czas mogli ich zobaczyć.

W tym roku w stolicy powiatu zaplanowano tylko trzy koncerty (z tego dwa w bazylice), ale (podobnie jak w roku ubiegłym) bez udziału trzebnickich organów. Czy tak być musi?

Natomiast pozytywną tendencją jest fakt stałego rozszerzania miejsc, do których docierają festiwalowe koncerty. W tym roku organizatorzy: samorząd powiatu trzebnickiego oraz Stowarzyszenie Gmin Turystycznych wzgórz Trzebnickich i Doliny Baryczy, że będą one wykonane w 18 większych i mniejszych miejscowościach.

W rocznicę Powstania Styczniowego

W ubiegłą niedzielę w ramach festiwalu wieczorem w kościele  św. św. Judy Tadeusza i Antoniego ponad stu miłośników poezji i muzyki klasycznej wysłuchało „Koncertu poetyckiego w 150 rocznicę Powstania Styczniowego”. Aktorka Teatru Polskiego w Warszawie Grażyna Barszczewska, znana też z wielu ról filmowych i telewizyjnych czytała prozę opisującą epizody zrywu narodowego oraz poezję wielkich polskich romantyków. Obornicki chór Uniwersytetu Trzeciego Wieku „Atena” pod dyrekcją Ewy Skubisz wykonał pieśni patriotyczne i religijne tego okresu. Na organach zagrał dyrektor artystyczny festiwalu Robert Grudzień. Koncert współfinansował Obornicki Ośrodek Kultury. Wcześniej, po południu, na ten sam koncert, ale w kościele  św. Anny w Szewcach przyszło niewielu mniej słuchaczy.

Za tydzień, 8 grudnia miejscem festiwalowych spotkań będą Pawłów Trzebnicki (kościół św. Apostołów Piotra i Pawła – godz.16 oraz Zawonia (kościół św. Jadwigi) – godz.19. Wykonawcy to: Anna Pietrzak – gitara wraz z The Filmharmony Quartetem oraz Julietta Gonzalez  – Springer – kastaniety. Zapraszamy!

ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here