Ruszy budowa S5 z Korzeńska do Wrocławia! Rząd zatwierdził inwestycję.

663

droga S5 _996x520

O budowie drogi S5 mówi się od dawna. Inwestycja z rozmachem realizowana jest już w województwie wielkopolskim i prawdopodobnie jeszcze w tym roku może zostać otworzony odcinek Leszno – Korzeńsko. Jednak dla mieszkańców naszego powiatu kluczowe pozostawało pytanie, kiedy powstanie S5-tka do Wrocławia.

Przypomnijmy, że jeszcze w kampanii wyborczej ówczesny kandydat, a obecnie poseł ziemi trzebnickiej Marek Łapiński zapewniał, że jego priorytetem będzie zabieganie o jak najszybszą budowę drogi ekspresowej na odcinku Korzeńsko – Wrocław. Wydaje się więc, że obietnice posła powoli się materializują.

Na dzisiejszym posiedzeniu rządu (4 czerwca), Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Budowy Dróg Krajowych. Tym samym jeszcze w tym roku zostaną ogłoszone przetargi na budowę 700 km dróg ekspresowych. I co najważniejsze, w harmonogramie znalazł się odcinek drogi S5, Korzeńsko – Wrocław. A to oznacza, że jeszcze w tym roku zostanie ogłoszony przetarg na budowę.

Jak się dowiedzieliśmy nieoficjalnie, jest to bardzo prawdopodobne, bo wielu właścicieli gruntów otrzymało już informacje o wywłaszczeniu i wycenach nieruchomości, po których przebiegnie trasa. Zapewne już wkrótce zostaną też wypłacane pierwsze odszkodowania.

Jak informuje poseł Marek Łapiński, na budowę S5 w naszym powiecie przewidziano zawrotną kwotę 2,5 miliarda złotych. A to oznacza, że będzie to największa i chyba najważniejsza inwestycja w historii naszego powiatu.

– Budowa  drogi ekspresowej S5, o którą zabiegałem w swej pracy poselskiej jest szansą na faktyczny rozwój gospodarczy Trzebnicy i całego powiatu. Decyzja Rady Ministrów o zatwierdzeniu finansowania budowy w kwocie 2,5 mld zł dla odcinka w powiecie trzebnickim (Wrocław-Korzeńsko) i dzisiejszy podpis premiera Donalda Tuska uruchamia inwestycję. Jarosław Waszkiewicz z Departamentu Dróg i Autostrad Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej poinformował  Zespół Poselski ds. budowy dróg ekspresowych S-5 i S-3, któremu przewodniczę, o terminach przetargów na budowę min. drogi ekspresowej S-5. Dla nas to dobra informacja, bo przetarg na budowę może zostać ogłoszony jeszcze w czerwcu, a faktyczna budowa rozpocznie się w przyszłym roku. Czas budowy to ok. 30 miesięcy. Już sama budowa będzie wiązała się z ożywieniem gospodarczym w powiecie. Natomiast równolegle powinien trwać proces stworzenia strefy aktywności gospodarczej, generującej nowe, dobre miejsca pracy w sąsiedztwie drogi ekspresowej oraz sieci dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych. Nad tym pracuje Starostwo Powiatowe. Zadaniem samorządów będzie wykorzystanie szansy na pozyskanie nowych inwestorów w ramach nowo utworzonego obszaru specjalnej strefy ekonomicznej oraz obszarów wsparcia branży przetwórstwa rolno – spożywczego na terenach wiejskich. 10 czerwca Starosta Robert Adach organizuje spotkanie w tej sprawie, a konsultacje były już przeprowadzone z burmistrzami Prusic i Żmigrodu, którzy wyrazili akces do wspólnego projektu „Drogi do rozwoju nowoczesnej gospodarki”. Oprócz objęcia terenu między Trzebnicą a Prusicami i Żmigrodem, ale także gruntów w gminie Oborniki Śl. granicami specjalnej strefy ekonomicznej, w planie będzie utworzenie Parku Przemysłowego, Inkubatorów Przedsiębiorczości oraz pozyskanie uczelni wyższych do utworzenia ośrodków badawczo – rozwojowych. Jestem w tej sprawie po rozmowach zarówno z Ministrem Gospodarki, prezesami stref ekonomicznych, jak również z profesorami wrocławskich uczelni. Wszyscy oni będą w najbliższych miesiącach gościć w Trzebnicy, co zapowiadałem w wywiadzie dla NOWej. Budowa S5 to nie tylko wydarzenie o znaczeniu gospodarczym, ale także historycznym. To największa inwestycja w Trzebnicy i powiecie od 150 lat, od czasu uruchomienia linii kolejowych Wrocław – Poznań i Wrocław – Trzebnica. Cieszę także, że decyzja Rady Ministrów o zapewnieniu finansowania budowy S5 w powiecie trzebnickim i ogłoszeniu przetargu na realizację inwestycji za kilka tygodni jest realizacją mojej obietnicy wyborczej. Mogę powiedzieć swoim wyborcom: Załatwione! Dotrzymałem obietnicy. Będzie  budowa S5! – dodaje Marek Łapiński, poseł Platformy Obywatelskiej.

Faktycznie, budowa drogi S5 w sąsiedztwie Trzebnicy, Prusic i Żmigrodu, to ogromna szansa na rozwój tych miejscowości. Bliskość Wrocławia gwarantuje, że w naszym powiecie już wkrótce mogą powstać nowe tereny inwestycyjne, a dobra komunikacja i połączenie z autostradą A4, może spowodować powstanie wielu nowych zakładów, a co za tym idzie i nowych miejsc pracy.

Jednak aby tak się stało, już teraz, samorządowcy muszą wykazać się pomysłowością i gospodarnością, bo jak wiadomo, inwestorów trzeba czymś zachęcić. Tak czy inaczej na budowie S5 zyskają wszyscy mieszkańcy. Ułatwiony zostanie dojazd do Wrocławia, gdzie wielu mieszkańców naszego powiatu pracuje, uczy się lub studiuje.

12 KOMENTARZY

  1. Drogi Panie Redaktorze o ile mnie pamięć nie myli to nowiutką drogą S-5 mieliśmy śmigać z Wrocka do Poznania na mecze Euro 2012 czyli ponad rok temu. Pan Poseł też wtedy zapewniał o swojej wiekopomnej roli w „załatwieniu” inwestycji i jak się to skończyło to wszyscy widzimy. Poczekamy, zobaczymy.

  2. Gwoli redakcyjned nieścisłości – w tym roku zostanie otwarty odcinek Korzeńsko – Kaczkowo, jeśli Alpine Bau nie wycofa się z budowy, a do Leszna jeszcze jest spory kawałek.

    S5 miała połączyć Wrocław z Poznaniem już na Euro 2012. Lepiej późno niż wcale, chciałbym zobaczyć wasz zachwyt kiedy po otwarciu drogi pojawi się viaToll 😉 Szybko Wam miny zrzedną…

  3. Aby połączyć Wrocław z Poznaniem na euro 2012, budowa S5 musiałaby się zacząć w 2008 r., a wtedy dopiero zaczęto ją projektować!!! Co włodarze robili przed 2008 r, mnie nie pytaj. I tak mamy szczęście ze ten projekt jest, jest zezwolenie i wykupy i dzięki temu przetarg na dniach! Nie strasz, bo viatoll dla ciężarówek się pojawi, więc nikogo to nie zdziwi. Osobówki na eskach jeżdżą za darmo….

  4. Jeśli myślisz że S5 będzie bezpłatna dla osobówek to jesteś w grubym błędzie. viaToll obejmie jednych i drugich tylko po to aby nie stać na bramkach, jedynie po obwodnicach jak Trzebnicy będziesz śmigać za friko. Jeśli myślisz o bezpłatnej S5 to prawdopodobnie zbyt dużo oglądasz TVN, więc wyłącz telewizor. rostowski wraz z resztą już czekają na Twoją kasę.

  5. NIC nie RUSZY, firma budująca odcinek z KACZKOWA do Korzeńska, zabiera sprzęt. Jeszcze poczekamy. I jak zwykle PUDŁO panie admin.

  6. Redaktor widac prasy nie czyta, ani krajowej, ani tym bardziej zagranicznej. Rząd Donalda Tuska jest winny 10 mld zł zagranicznym konsorcjom, które budowały w Polsce stadiony i autostrady – donoszą niemieckie media. Alpine Bau, glowny wykonawca S5 oglosil upadlosc. Główne źródło finansowania autostrad, czyli Krajowy Fundusz Drogowy, jest bankrutem…
    Normalnie (w Niemczech, Austriii, Holandii, Irlandii etc. budowa infrastruktury wyglada tak:

    1. Firma zawiera kontrakt z państwem (im większe pieniądze, tym więcej zarobi)
    2. Buduje dobrej jakości drogę, stadion, lotnisko
    3. Państwo wypłaca należną kasę
    4. Właściciel firmy i pracownicy są zadowoleni, bo zarobili (inni też, np. firmy produkujące materiały)

    W POlsce PO funkcjonuje to tak:
    1. Firma zawiera kontrakt z państwem (im większe pieniądze, tym więcej powinna zarobić)
    2. Buduje niskiej jakości drogę, stadion, lotnisko (niska jakość=niskie koszta=większy zysk)
    3. Firma, po pracy wykonanej przy niższych kosztach (jakość usług, niższe zarobki pracowników) za większe pieniądze……. bankrutuje [ewenement w skali światowej]
    4. Właściciel firmy i pracownicy (biali murzyni) są niezadowoleni, bo nie zarobili

    Myślę, że Państwo POlskie zachowało się jak zorganizowana grupa przestępcza. Zamówili usługi, a na drodze pomiędzy rządem a firmami wykonującymi POstawili „słupa”, czyli Krajowy Fundusz Drogowy. Po wykonaniu usług ogłoszono jego upadłość. Kasa nie została wypłacona frajerom-białym murzynom, kolesie mogą podzielić się tym, co zarobili, a wszelkie dochodzenie roszczeń zostało zatrzymane, bo „słup” zbankrutował (wziął kasę od rządu, nie zapłacił za usługi i …….. zbankrutował hehehehe)

  7. Jednym słowem, kolejne „obiecanki-cacanki”.
    Pan Poseł niech się chwali jak droga będzie otwarta, a nie teraz.
    Długozima ma przynajmniej jakieś osiągnięcia, a Pan Łapiński co ???

  8. Wielkie plany, wielkie pieniądze, tylko gdzie w tym wszystkim ludzie – mieszkańcy, których się wywłaszcza wbrew ich woli, albo ludzie zamieszkali w pobliżu drogi, którym zaprojektowano fragmentaryczne i pseudo dziurawe ekrany quasiakustyczne, żeby oczywiście było taniej! Miernota i pazerność na jak najmniejsze koszty budowy projektantów GDDKiA jest porażająca. Projektowanie biegu dróg i ich ochrona przed hałasem jest na poziomie mongolskim. Odporność na prośby i propozycje zmian w trakcie projektowania własnie żeby było taniej jest zadziwiająca – pewnie popsuje projekt z komputera, albo nikt go nie umie skorygować!
    Przyjdzie jeszcze czas na słuszne racje ludzi, którzy zainwestowali majątek życia w swoje nieruchomości, a którym tzw. państwo funduje piekło pod oknami..!

ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here