Sukces trzebnickich gimnazjalistów w ogólnopolskim konkursie historycznym

530

W oparciu o informacje oraz ilustracje zawarte w książce pt. „Pamięć nieustająca” (opisujące współczesną historię Polski), uczniowie musieli napisać opowiadanie dotyczące wybranego wydarzenia. Tę opowieść mogli przedstawić w dowolnie wybrany sposób, np. pisząc scenariusz do filmu wojennego, przygotowując reportaż lub pracę artystyczną.

Jeszcze zanim uczniowie poznali oficjalne wyniki, otrzymali wyróżnienie od organizatora konkursu, za najwięcej nadesłanych prac z jednej szkoły. Fundacja „Ostoja przy Wiśle”,  zorganizowała gimnazjalistom spotkanie z Zygmuntem Walkowskim. To wybitny historyk i specjalista od ikonografii, nazywany detektywem zdjęć. Opowiadał uczniom na czym polega jego praca i jak ważny jest nawet najdrobniejszy szczegół w odkrywaniu dawnej historii. Przekonywał, że bardzo pomocne są przy tym archiwalne zdjęcia. W trakcie swojej prezentacji przestawił kilka interesujących odkryć.

Wyniki konkursu „Pamięć nieustająca” zostały ogłoszone niedawno. Jak nas poinformował Łukasz Migniewicz, nauczyciel historii i wiedzy o społeczeństwie w PZS nr 1, który przygotowywał uczniów do konkursu, to właśnie jego wychowankowie zdobyli najwięcej nagród. Sukcesem jest również i to, że szkoła zdobyła nagrodę główną.

Docenieni za…

Dokument, scenariusz filmowy, reportaż, praca artystyczna i album – to kategorie, w których pierwsze miejsca zdobyli gimnazjaliści. Sandra Kułakowska, Justyna Bargiel, Aneta Bargiel, Marcelina Gabrych z klasy I b, zdaniem jurorów napisały najlepszy dokument. Dziewczyny zdecydowały się opisać bitwę pod Verdun w czasie I wojny światowej. Głównym jej wątkiem jest opowieść o braciach bliźniakach, walczących po przeciwnych stronach…W miarę opisu bitwy, ich losy się coraz bardziej komplikują, a akcja staje się wielowątkowa. Autorki nad swoją pracą pracowały zaledwie  jeden dzień, potem ta opowieść przeszła „korektę” nauczycieli historii i języka polskiego.

Małgorzata Idziak, Karolina Pęczek, Karolina Krawczyńska z klasy  I c, również zdobyły I miejsce za świetnie napisany scenariusz filmowy.  – Najpierw miałyśmy napisać o Smoleńsku i Katyniu, zebrałyśmy materiał, jednak na 2-3 dni przed terminem oddania prac stwierdziłyśmy, że jest jeszcze wiele niewyjaśnionych spraw związanych z tym tematem. Zdecydowałyśmy się więc na napisanie scenariusza pt. „Zmowa”. To opowieść o oficerze, właścicielu zakładu kamieniarskiego i radnym miejskim, stawiających tablicę, przy której będzie można oddawać cześć w czasie ważnych uroczystości lub hołd poległym bohaterom – opisuje scenariusz Karolina. – Otrzymałem informację, że być może na podstawie tego scenariusza zostanie nakręcona etiuda filmowa – dodał  nauczyciel Łukasz Migniewicz.

Wyróżnienie za wykonany album otrzymały: Małgorzata Pawlaczek, Klaudia Chabińska, Karolina Kwiatkowska z klasy I d. Pomysłem dziewcząt było odtworzenie historii staruszki, która jako 13-letnia dziewczynka korespondowała ze swoim ojcem, który  był żołnierzem na froncie. – Niestety nasza historia nie kończy się dobrze, ponieważ tato tej dziewczynki nie wrócił z wojny do domu – opowiada Małgosia. Aby bardziej uwiarygodnić swą opowieść uczennice wklejały do albumu listy pisane na maszynie. Dziewczynka z ich opowieści jest ich równolatką i autorki starały się „przelać” w tę postać swoje własne emocje.

Najlepszy zdaniem jurorów reportaż napisali: Maja Walczak, Jaromir Wiński, Klaudia Pęczek i Michał Czyż z klasy I c. Opisując swój pomysł na ten tekst powiedzieli, że wyobrazili sobie kobietę, która przechodzi po zbombardowanej Warszawie; odwiedza zniszczone ulice i miejsca. Każdy z uczestników projektu przygotował wybrany fragment reportażu, a potem „sklejono” całość. – Niezwykle pomocna przy napisaniu tej opowieści okazała się książka „Pamięć nieustająca” oraz znaleziona, dawna mapa przedwojennej Warszawy. Dla wzbogacenia tekstu, uzupełnialiśmy go wybranymi wierszami – powiedzieli autorzy podsumowując swój reportaż.

Wyróżnienie w konkursie zdobyła także  zbiorowa praca uczniów z klasy I c: Małgorzaty Steczkiewicz, Natalii Skrzypek, Alicji Frąckowiak i Szymona Pilipa. Swoją opowieść, wybraną po przeczytaniu książki postanowili zilustrować za pomocą artystycznych środków wyrazu. Napisaną historię „zatrzymali” w specjalnie przygotowanej butelce, zachowanej w starej skrzyni. W środku znajdował się nadpalony papier z odręcznie opisanymi wydarzeniami z dawnych lat.

Na koniec nie pozostaje nam nic innego, jak tylko serdecznie pogratulować zwycięstwa uczniom i ich nauczycielowi. Czy wyniki konkursu sprawią, że młodzież „połknie historycznego bakcyla”? Czas pokaże…

ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here