Pacjenci odejdą jak nie będzie nowej przychodni

154

NOWa: Od lutego zmieniła się liczba lekarzy przyjmowanych w ramach POZ i czy w związku z tym pacjenci przyjmowani są na bieżąco?

Anna Imielska, dyrektor przychodni: – Od lutego przyjmuje dwóch nowych lekarzy, dr Witwicka przeszła na emeryturę a dr Zielonka, który również jest na emeryturze przyjmuje tylko w wybrane dni. Obecnie sześciu lekarzy pracuje w pełnym wymiarze godzin, natomiast trzech w niepełnym. Zauważyliśmy, że dostępność do lekarzy się poprawiła.

NOWa: A co z zatrudnieniem dodatkowych lekarzy specjalistów? W audycie, który sporządziła Pani w 2011 r. wykazała, że liczba tych lekarzy jest zbyt mała i należy ją poszerzyć. Od października ub. roku nie ma neurologa i laryngologa przyjmowanych na kontrakt, a co z pozostałymi?

A.I : Trafiliśmy w bardzo trudny czas… NFZ w ubiegłym roku mocno ograniczył kontrakty w placówkach na Dolnym Śląsku, co także dotknęło naszą przychodnię. Od października co miesiąc piszę prośby o to, by zostały przywrócone kontrakty na neurologa i laryngologa, ale jak dotąd na żadne z pism nie otrzymałam odpowiedzi. Jeśli nie mogę zabezpieczyć specjalistów w ramach umowy z funduszem zdrowia to sprowadzam płatnych. W przychodni odpłatnie przyjmują: ginekolog – nanoprotechnolog, kardiolog, endokrynolog, alergolog, ortopeda i dietetyk, jest także specjalista badający przepływy żył i tętnic, oraz osoba badająca słuch. Prawdopodobnie od marca będzie do dyspozycji pacjentów neurolog. (zasady przyjęć i cennik zamieszczony jest na stronie www.zla.trzebnica.pl – przyp. red). Uważam, że pacjenci chociaż płacą za wizytę to dogodnością jest to, że mają lekarza specjalistę na miejscu i nie muszą jeździć po poradę do innego miasta. 16 marca ponownie chcemy przeprowadzić akcję pn. Biała sobota”, gdzie pacjenci za darmo i nawet bez uprzedniej rejestracji będą mogli skorzystać z zabiegów z zakresu Fizyko, Hydro, Kinezyterapii i masażu suchego. Do dyspozycji Pacjentów będzie również lekarz specjalista medycyny fizykalnej i balneologii. Aby ułatwić czas oczekiwania pacjenta na zabiegi w tym dniu zachęcamy do wcześniejszego zarejestrowania się pod nr telefonu: (71) 312 03 75 wew 31. Dodatkowo w tym dniu będzie można skonsultować z pracownikami firmy AKSON dobór sprzętu medycznego i rehabilitacyjnego, oraz uzyskać u specjalisty porady w zakresie dietetyki. Planuję także przeprowadzać w przychodni w niedalekiej przyszłości różne akcje z myślą o pacjentach i sprowadzać wybranych lekarzy specjalistów, których na co dzień nie ma. Od kwietnia rusza program, do którego zostaliśmy wytypowani, jako jedna z dwóch placówek na Dolnym Śląsku:” Postępowanie z Pacjentem z wirusowym zapaleniem wątroby typu C oraz epidemiologia i prewencja zakażeń HCV”. Cały projekt jest współfinansowany przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami Unii Europejskiej.

NOWa: Co z wyposażeniem placówki w nowy sprzęt medyczny?

A.I. Nie ukrywam, że jestem bardzo zadowolona z ubiegłego roku, jeśli chodzi o doposażenie przychodni. Udało nam się zakupić aparat USG (wykorzystywany przez wielu naszych lekarzy), zakupiliśmy sprzęt służący do poradni okulistycznej: autorefraktometr, oraz kasetę szkieł, autoklaw (przeznaczony do sterylizacji narzędzi), który używany jest w poradni chirurgicznej.Wyposażyliśmy w nowe urządzenia dział rehabilitacji: m.in. wirówkę kończyn dolnych, aparat do masażu leczniczego, aparat do elektroterapii i kilka innych. Wartość całego nowo zakupionego sprzętu do działu rehabilitacji wyniósł 60 tys. zł. Na zakup części urządzeń została nam przekazana dotacja celowa z Urzędu Gminy. Firmy, z którymi współpracowałam przy organizacji pierwszej „Białej soboty”, w ramach podziękowań podarowały nam w rower do ćwiczeń i wózek inwalidzki. Bank Spółdzielczy obiecał nam przekazanie darowizny celowej, która pokryje częściowo środki wydane na zakup autorefraktometru. Dzięki darowiźnie z PZU wyposażyliśmy cztery gabinety lekarskie w komplet mebli, kozetki, parawany, oraz krzesła i fotele w bardzo dobrym stanie.

NOWa: W audycie napisała Pani, że potrzebne jest wyposażenie przychodni w nowy serwer danych. Czy udało się go kupić?

A.I.: – W obliczu nadchodzącego remontu nie opłacało się inwestować w zakup tego sprzętu, który wyniesie kilkadziesiąt tysięcy złotych. Informatyk poszerzył maksymalnie pamięć obecnego i zabezpieczył go. Zdaję sobie sprawę z tego, że takie rozwiązanie nie jest idealne, ale na tą chwilę wystarczające.

NOWa: A co z wymienianymi w audycie niezbędnymi remontami przychodni?

A.I. Musieliśmy zrobić tylko te najważniejsze, ze względu na wytyczne sanepidu (tj remont toalet), przemalowaliśmy gabinety lekarskie POZ, a także przenieśliśmy z II piętra gabinety lekarskie, gdzie obecnie mieści się administracja (zajmowaliśmy przedtem miejscu w budynku starostwa). W wyniku przeprowadzki z sąsiedniego budynku musieliśmy zrobić generalny remont w poradni pediatrycznej, gdzie przyjmowane są dzieci zdrowe i chore, przy zachowaniu rozdzielności czasowej. Wyremontowaliśmy rejestrację pacjentów. Okienka są modułowe i zapewne odsprzedam je zainteresowanym podmiotom, gdy będziemy mieli remont.

NOWa: Kolejne wytyczne z audytu: przychodnia nie jest przystosowana dla osób niepełnosprawnych i brak miejsc parkingowych dla nich.  przez ten czas udało się zmienić?

A.I.: – W tej kwestii niewiele udało się zrobić. Jeśli istnieje taka potrzeba, niepełnosprawni pacjenci przyjmowani są przez lekarzy w gabinecie na parterze, który służy w godzinach przedpołudniowych jako punkt poboru krwi. Jeżeli pacjent życzy sobie dotrzeć do lekarza przyjmującego na piętrze, to wówczas siłą mięśni wnoszony jest na górę. Konsultuję z projektantem koncepcje przebudowy bryły i pewnie uda się wygospodarować kilka miejsc parkingowych dla niepełnosprawnych. Poszerzyliśmy za to wizyty domowe, codziennie dwoje lekarzy jest dostępnych dla naszych pacjentów i odwiedza ich w domach.

NOWa: A co z zarejestrowaniem się do lekarza?

A.I: Myślę, że to nie jest już aż taki problem.

NOWa: Do końca maja zakończy się koncepcja przebudowy przychodni, a potem planowany jest generalny remont. Z pewnością można spodziewać się zaburzenia w funkcjonowaniu ośrodka. Czy nie boi się Pani, że w tym czasie pacjenci odejdą do konkurencji? W Trzebnicy działają dwie niepubliczne przychodnie przyjmujące w ramach NFZ.

A.I : Zdaję sobie sprawę z utrudnień, jednak liczę na wyrozumiałość ze strony pacjentów. Po remoncie wszystko zacznie zupełnie inaczej funkcjonować i z pewnością pacjenci natychmiast odczują zmianę na plus. Sytuacja, w której za chwilę się znajdziemy w obliczu remontu nie będzie łatwa ani dla nas .ani dla pacjentów. Jeżeli jednak nadal będziemy tkwić w takich standardach jak obecnie to właśnie wtedy mogą odejść od nas pacjenci. Oczekiwania względem przyjęcia i obsługi są coraz większe, a ten budynek wymaga natychmiastowych zmian.

NOWa: Czy prawda jest, że przychodnia będzie przekształcona w spółkę?

A I: O to proszę zapytać pana burmistrza, jako osobę nadrzędnie zarządzającą tym obiektem. Ja nie potwierdzę ani nie zaprzeczę.

2 KOMENTARZY

  1. Naprotechnolog a nie nanoprotechnolog – czy o poprawność informacji jest aż tak trudno?! Warto dodać, ile pan dr bierze za wizytę, tzw. komercyjną a drogie Panie, przed wizytą zasięgnijcie opinie o dr Andrzeju B. … nie warto wydawać takich kwot na tego „dr”. Niestety w trzebnickiej przychodni nie ma wyboru, ale cóż lepiej poszukać w innym mieście, niż trafić do tego gabinetu…

  2. PANI DYREKTOR NA ZAWSZE STRACILA DWOCH LEKARZY SPECJALISTOW,POZOSTALI MAJA ZMNIEJSZIONE ZNACZNIE KONTRAKTY,NIE ZREALIZOWALA SWOICH ZRESZTA ZALECEN Z AUDYTU A I TAK DLUGOZIMA TWIERDZI ZE ZNACZNIE POPRAWILA SIE SYTACJA W TRZEBNICKIEJ PRZYCHODNI.A JESZCZE ZROBILA PANI IMIELSKA SPERE DLUGI TZN PARESET TYSIECY.

ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here