Ile jest cukru w cukrze?

54

Łatwo można zauważyć, że wszyscy mamy tendencję do tego, żeby każdą nowinę, sprawdzoną lub nie sprawdzoną, brać na poważnie i włączać do swoich standardów żywieniowych. A to błąd. Lepiej być ostrożnym i polegać na autorytetach. Tak przynajmniej wynika z czwartkowego wykładu, który odbył się w sali konferencyjnej starostwa powiatowego przy ul. Leśnej.

Jeśli dowiadujemy się czegoś nowego z zakresu żywienia, to sprawdźmy kto podaje taką „nową” informację. Czy jest to organizacja, której rzeczywiście zależy na naszym zdrowiu, czy też producent jakiegoś produktu, któremu zależy tylko na tym, żeby jak najwięcej tego właśnie produktu sprzedać.

Dla przykładu – ostatnio w mediach pojawiła się informacja, że sól wcale nie jest szkodliwa dla naszego zdrowia. Zadajemy więc sobie pytanie: „Sól- solić czy nie solić”. Autorzy tej medialnej informacji opierają się o wyniki polskich badań naukowych, przeprowadzonych przez Uniwersytet Jagielloński. Z tym, że badania te przeprowadzono na osobach zdrowych. A jak wiemy zdrowy i silny organizm potrafi się bronić przed wieloma szkodliwymi czynnikami. Także przed nadmierną ilością soli. Większość innych badań, między innymi prowadzonych przez WHO lub Instytut Żywności i Żywienia, wskazuje jednak, że sól negatywnie wpływa na nasze zdrowie. Nadmierna ilość soli w diecie sprzyja chorobom układu krwionośnego, chorobom układu pokarmowego, może prowadzić do udaru mózgu. Zaleca się zatem, aby ilość soli ograniczać. Tym bardziej, że większość kupowanych przez nas produktów zawiera sól- dodawana jest ona do wędlin, przetworów: konserw, dań gotowych, ketchupu, a nawet do niektórych słodyczy. Jeśli więc chcemy zadbać o własne zdrowie zmniejszmy ilość zjadanej soli- np. dosalając potrawy na koniec gotowania.

Wykład poświęcony był wielu mitom dotyczącym jedzenia, na przykład zawartości żelaza w szpinaku czy wad i zalet herbaty z cytryną. Jeśli są Państwo zainteresowani kolejną porcją wiedzy o zdrowiu, to zapraszamy na kolejny wykład już w sierpniu. Będzie on dotyczył gotowania dla całej rodziny.

ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here