Joga działa na zdrowie, kręgosłup i kondycję

842

Dzisiaj rozpoczynają się w Szkole Podstawowej nr 3 w Trzebnicy zajęcia z jogi dla młodzieży i dorosłych. Będą odbywały się zajęcia także dla dzieci w każdym wieku.

Bolące kręgosłupy i stawy, strzykanie w kościach, życie na lekach przeciwbólowych z powodu utrudnionego dostępu do rehabilitacji. Podobnie ze stresem, często już młodzi ludzie nie potrafią poradzić sobie z napięciem nerwowym. Regularna praktyka jogi jest tu bardzo pomocna.

 Elastyczny kręgosłup zapewnia długie życie

 Joga pochodzi z Indii i dotarła do nas zarówno na skutek licznych kontaktów kulturowych i handlowych między Wschodem i Zachodem, jak również dzięki swoistej misjonarskiej działalności dalekowschodnich mistrzów jogi w krajach zachodnich, począwszy od USA aż po Europę.

– Z rozmów z mieszkańcami Trzebnicy wynika, że zapotrzebowanie na jogę klasyczną w naszym mieście rośnie – mówi Ewa Nowakowska-Stańkowska, koordynatorka zajęć jogi w mieście. –  Paulina Stróż, dyplomowana nauczycielka jogi i Arkadiusz Andrzejewski odpowiadają na to zapotrzebowanie i otwierają w Trzebnicy filię wrocławskiego centrum jogi Namaste. We Wrocławiu i innych wielkich ośrodkach joga to codzienność, ludzie ćwiczą na dziesiątkach sal w mieście, w znanych wrocławskich parkach na trawie i na wyjazdowych warsztatach weekendowych.

Według starożytnego chińskiego przysłowia elastyczny kręgosłup zapewnia długie życie. Nie musimy tylko podziwiać pięknych wyrzeźbionych, zdrowych i silnych ciał joginów, regularna praktyka asan i oddechu zapewni nam zdrowe ciało i spokojny umysł. Nie obawiajmy się, że pierwsze zajęcia będą ponad nasze siły, praktyka z osobami początkującymi jest łagodna.

Zajęcia dla każdego….

– Joga jest dostosowana do indywidualnych potrzeb i predyspozycji ćwiczących. Wiek nie ma żadnego znaczenia. Dobry nauczyciel wykazuje także bardzo zindywidualizowane podejście do ucznia, gdyż każda osoba ma inne ciało i innego rodzaju problemy.W naszej szkole staramy się dostosować ćwiczenia do stanu zdrowia danej osoby. Ćwiczyć mogą także panie w ciąży, aby zadbać o zdrowie i dobre samopoczucie oraz przygotować się do naturalnego porodu. Często właśnie ten szczególny okres przygotowania do porodu stanowi dla matki bodziec do poważnego potraktowania swojego zdrowia ze względu na dobro dziecka i staje się zaczynem systematycznej praktyki już po urodzeniu dziecka – opowiada Paulina Stróż, a Arkadiusz Andrzejewski dodaje: – Odpowiednio dobrane zestawy asan pomagają i poprawiają samopoczucie we wszystkich przedziałach wiekowych. Z moich obserwacji wynika, że najbardziej widoczne korzyści odczuwają osoby dojrzałe, dla których praktyka to często najlepsze remedium na nabywane i utrwalane z biegiem lat niedyspozycje. Zresztą wielu wybitnych nauczycieli najbardziej sobie ceni takich właśnie uczniów, którzy mimo podeszłego wieku i znikomych szans na spektakularne efekty gimnastyczne, decydują się rozpocząć ten rodzaj pracy nad sobą.

… i przynoszenie ulgi

Pełna, zrównoważona praktyka jogi to ćwiczenia pobudzające – rozgrzewające równoważone ćwiczeniami wyciszającymi – chłodzącymi. Zatem sekwencja asan (postaw ciała) musi zawierać taki zestaw, który będzie działał ożywiająco, lecz końcowy efekt będzie przynosił uspokojenie. Niezmiernie ważne jest to, jak zestawimy ze sobą poszczególne ćwiczenia. – Nauczyciele w naszej szkole są do tego odpowiednio przygotowani. Arkadiusz Andrzejewski, który będzie dojeżdżał do Trzebnicy jest osobą praktykującą regularnie, doskonali się u najlepszych nauczycieli w Polsce. Powierzyłam mu prowadzenie trzebnickiej grupy gdyż całym sobą jest zaangażowany w jogę a wiedzę i umiejętności przekazuje rzetelnie i z oddaniem – opowiada właścicielka szkoły.

Można oczywiście powiedzieć, że ćwiczenia będą również działały odchudzająco, ponieważ doprowadzają do szeroko rozumianej równowagi w ciele, więc także do zmniejszenia tuszy. Natomiast Paulina Stróż podkreśla, że praktyka przede wszystkim pozwala zaakceptować siebie takim, jakim się jest. A jest to dobry początek do dalszych zmian i do rozwoju w ogóle.

Ludzie uprawiający jogę uważają, że nie są to ćwiczenia wcale gorsze niż aerobik czy fitness. Jak sami mówią wpływają na kondycję, a także działają na zdrowie i przynoszą ulgę.

– Praktykuję jogę od czterech lat. Jestem informatykiem i prowadzę siedzący tryb życia. Dzięki jodze zapomniałem, co to znaczy, kiedy boli kręgosłup. Mam też więcej spokoju ducha i łatwiej mi skoncentrować się na pracy. Kiedy mieszkałem we Wrocławiu, mogłem ćwiczyć regularnie – pod Trzebnicą jest to trudniejsze, ze względu na dojazdy. Dlatego bardzo ucieszyła mnie informacja, że w Trzebnicy będą odbywać się zajęcia jogi – podkreśla Michał Stańkowski, a Elżbieta z Trzebnicy kontynuuje: – Jogę praktykuję od wielu lat, od kilku lat sama w domu. Chciałabym dalej ćwiczyć pod kierunkiem profesjonalnego instruktora. Pomaga mi to poprawić fizyczne zdrowie, umysłową czujność i duchowy spokój. W obecnym zamęcie pozwala mi szczęśliwiej i mądrzej żyć. Uważam, że jest ona potrzebna zarówno dla dzieci, młodzieży, jak i dorosłych. Natomiast Maja Lis – Olszewska z Obornik Śląskich dodaje: – Nie zawsze byłam przekonana do jogi. Wolałam bardziej dynamiczne sporty: pływanie czy rower; śmieszyli mnie ludzie w dziwnych pozach, nie sądziłam, ze joga może pozytywnie wpływać na zdrowie i samopoczucie. Na pierwsze zajęcia zostałam namówiona i „wyciągnięta” przez swoją przyjaciółkę, więc poszłam, tak dla towarzystwa. Byłam miło zaskoczona, bo po 3 tygodniach niezbyt intensywnych ćwiczeń  przestał mi dokuczać ból pleców. Zaczęłam chodzić już sama dla siebie. Samopoczucie po jodze jest jeszcze lepsze niż po 2 godzinach na basenie, czy na rowerze – każdy, kto uprawiał kiedyś jakiś sport zna to uczucie. Joga dodatkowo uspokaja, wycisza i odstresowuje, chętnie wróciłabym do jogi

Zajęcia dwa razy w tygodniu

Na zajęcia wystarczy uzbroić się w luźny, niekrępujący ruchów strój. Najlepiej jest ćwiczyć z pustym żołądkiem, tzn. co najmniej 3 godziny po sytym posiłku. Przed zajęciami zawsze zgłaszamy prowadzącemu wszelkie niedyspozycje, kontuzje oraz ciążę lub menstruację.

Zajęcia rozpoczynają się od dzisiaj (11 stycznia). Będą odbywały się dwa razy w tygodniu –  we wtorki i w czwartki o godz. 18.30 na małej sali gimnastycznej w Szkole Podstawowej nr 3 w Trzebnicy. Koordynatorką zajęć jest  Ewa Nowakowska-Stańkowska. Dodatkowe informacje  pod nr. tel. 608 222 440.

– Na zajęcia proszę zabrać matę – podkreśla koordynatorka. – W tym samym czasie w innej sali będą zajęcia dla dzieci w każdym wieku. Odpadnie więc problem „niania”, i co w trakcie zajęć zrobić z najmłodszymi. Zajęcia dla najmłodszych będzie prowadzić profesjonalna jogini Marta Kubiszyn, która dyplom zdobyła w Anglii.

Więcej o jodze: http://www.joga.ssk.pl

 

Trzy pierwsze osoby, które w środę 12 stycznia o godz. 12 zgłoszą się do redakcji z aktualnym numerem NOWej gazety trzebnickiej otrzymają ważny przez miesiąc karnet upominkowy na 4 bezpłatne zajęcia jogi.

ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here